Opvattingen van PABO-studenten over inclusief onderwijs in Nederland Een verkennende studie

Geschreven door

Het is belangrijk wat leraren denken over inclusieprogramma's voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften om het te laten slagen. In dit onderzoek hebben 139 leraren in opleiding in het basisonderwijs van één pabo in Nederland een vragenlijst ingevuld over hun ideeën over inclusief onderwijs. In tegenstelling tot eerdere onderzoeken hadden de deelnemers aan dit onderzoek vooral neutrale of negatieve opvattingen. Ze vonden dat de beperkte tijd voor leerlingen een belemmering was voor inclusie, maar vonden directe onderwijservaringen de beste manier om inclusie te laten slagen.

Details over het onderzoek

Onderzoeker:
Mathijs Vervloed
Universiteit:
Radboud Universiteit Nijmegen
Publicatiedatum:
2016
Co-auteurs:
Sauro Civitillo en Jan de Moor
Publicatie:
Support for Learning
Volledige referentie:
De Vaan, G & Vervloed, M.P.J. (2021). OASID, an Instrument for Assessing Autism Spectrum Disorders in Individuals with an Intellectual Disability Combined with Visual Impairment or Deafblindness. Journal of Visual Impairment & Blindness. 115, 2, 134-142.

Waar gaat dit onderzoek over? 

In dit onderzoek hebben we met een attitudevragenlijst gemeten hoe leraren in opleiding in het basisonderwijs in Nederland denken over het lesgeven aan kinderen met beperkingen in reguliere klassen.

Hoe is het onderzoek uitgevoerd?

Een vragenlijst is afgenomen bij 139 leraren in opleiding aan één pabo in Nederland.

Welke conclusies komen uit dit onderzoek?

Anders dan bij eerdere onderzoeken dachten de leraren in opleiding in dit onderzoek vooral neutraal of negatief over het betrekken van kinderen met speciale onderwijsbehoeften in het gewone onderwijs. Ze vonden dat er te weinig tijd is voor de leerlingen, wat inclusie moeilijk maakt. Ze gaven aan dat directe onderwijservaringen de meest geprefereerde manier is om inclusie te laten werken.

Wat betekent dit voor ouders en professionals? 

Om inclusie te laten werken, hebben leraren hulp nodig in de praktijk, zodat ze genoeg tijd hebben voor alle kinderen in hun klas. Het is ook een goed idee om studenten die leraar willen worden (pabo-studenten) te laten kennismaken met kinderen met een beperking. Op dit moment gebeurt dat vaak niet tijdens hun opleiding.

Lees onze andere onderzoeken

  • Lees meer over het onderzoek Kernwoordenschat van jonge kinderen met Downsyndroom.

  • OASID een instrument voor de diagnostiek van autismespectrumstoornis in personen met een verstandelijke beperking en een visuele beperking of doofblindheid

    Wetenschap

    Lees meer over het onderzoek OASID, een instrument voor de diagnostiek van autisme spectrum stoornissen in personen met een verstandelijke beperking en een visuele beperking of doofblindheid.

  • Ondersteunen van spel en sociale interactie tussen kinderen met een visuele beperking en goedziende leeftijdsgenootjes door middel van aangepast speelgoed

    Wetenschap

    Lees meer over het onderzoek Ondersteunen van spel en sociale interactie tussen kinderen met een visuele beperking en goed ziende leeftijdsgenootjes door middel van aangepast speelgoed.