Een kind uit mijn klas, groep of praktijk praat niet of nauwelijks

Werk je met kinderen die niet of nauwelijks praten? Wil je weten hoe je kunt praten (communiceren) met een kind uit je klas, groep of praktijk? Ook als je niet kunt praten, kun je wel communiceren.

Spraak is niet de enige vorm van communicatie

In onze samenleving vinden we vaak dat spraak gelijk staat aan taal of communicatie. Maar spraak is niet de enige manier om je stem te laten horen. Met bijvoorbeeld gebaren, pictogrammen en spraakcomputers (bijvoorbeeld een iPad) kunnen mensen die moeite hebben met spreken toch communiceren. 

  • Niet kunnen praten

    Niet kunnen praten (spreken) betekent niet dat een kind niet op een andere manier kan communiceren.

  • Jong beginnen

    Hoe jonger een kind ondersteund wordt, hoe groter de kans op het vinden van andere manieren van communiceren.

  • Altijd mogelijkheden

    Ieder kind, ongeacht leeftijd of beperking, heeft de mogelijkheid om op een of andere manier te communiceren.

  • Verdere ontwikkeling

    Kunnen communiceren is essentieel voor verdere ontwikkeling en een plek in de samenleving.

Hoe kan ik praten (communiceren) met een kind dat niet of nauwelijks praat?

Communiceren kan op verschillende manieren. Met gesproken taal, maar ook met gebaren, beweging en muziek. Daarnaast kunnen ook hulpmiddelen ingezet worden, denk aan pictogrammen, spraakknoppen, spraakcomputers (bijvoorbeeld een iPad) en oogbesturing. Dit alles zijn vormen van ondersteunde communicatie, vaak afgekort als OC. 

Saar met haar zusje communiceren via een communicatiekaart