Voorlezen ervaren met al je zintuigen!

Deze studie onderzoekt hoe de communicatie met kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) gestimuleerd kan worden door middel van het voorlezen van Zintuigenverhalen. Bestaande voorleesmethoden zijn niet altijd geschikt voor een deel van de doelgroep, waardoor de onderzoekers zelf Zintuigenverhalen hebben ontwikkeld. Deze verhalen benutten zintuiglijke ervaringen om de communicatiemogelijkheden uit te breiden. Dit artikel biedt een analyse van Zintuigenverhalen en het effect op communicatieontwikkeling.

Details over het onderzoek

Onderzoekers:
Nina Wolters-Leermakers, Evelien van Wingerden, Rita Gerkema-Nijhof, Martine van Gennip, Yvonne van der Heijden, Fatima van Toorn en Hans van Balkom
Publicatiedatum:
2017
Publicatie:
Van Horen Zeggen, vol. 58, issue 1

Welke conclusies komen uit dit onderzoek? 

Het onderzoek illustreert dat het voorlezen van Zintuigenverhalen een positieve impact heeft op de communicatieve uitingen van kinderen met een communicatief meervoudige beperking. De resultaten tonen aan dat tijdens het voorlezen van deze aangepaste verhalen de betrokkenheid en interactie van de kinderen toenemen. Zelfs bij kinderen met beperkte voorgeschiedenis van voorleessessies zijn verbeteringen waarneembaar. 

Wat betekent dit voor ouders en professionals? 

Voorgelezen worden stimuleert de algemene ontwikkeling. Dat geldt voor alle kinderen, en dus ook voor kinderen met een communicatief meervoudige beperking. Voor deze groep is voorlezen vaak niet zo vanzelfsprekend. Er moet op een aangepaste en ondersteunde wijze voorgelezen worden. Zintuigen­verhalen kunnen een manier zijn om voorlezen te stimuleren. Zintuigen­verhalen zijn eenvoudige voorlees­verhalen passend bij de leefwereld en de communicatieve behoeften van de kinderen. Hun zintuigen worden door het gebruik van voorwerpen en handelingen geprikkeld. Dit zorgt voor de beleving van het verhaal en verhoogt de betrokkenheid en voorspel­baarheid. Dit stimuleert de communicatie