Olifantenpaadjes wijzen de weg naar ondersteund communiceren Het benutten van natuurlijke compensatie in brein en gedrag van mensen met communicatief meervoudige beperkingen

Geschreven door

Op 2 juni 2022 nam Prof. dr. Hans van Balkom afscheid als leerstoelhouder Ondersteunde Communicatie voor Mensen met Meervoudige Handicaps aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij las zijn afscheidsrede voor, die ook in boekvorm verschenen is.

Details over de publicatie

Publicatie :
Afscheidsrede van Prof. dr. Hans van Balkom
Universiteit :
Radboud Universiteit Nijmegen
Publicatiedatum:
Referentie:
van Balkom, L.J.M. (2022). Olifantenpaadjes wijzen de weg naar ondersteund communiceren. Het benutten van natuurlijke compensatie in brein en gedrag van mensen met communicatief meervoudige beperkingen.

Waar gaat de afscheidsrede over?

In zijn afscheidsrede praat Hans van Balkom over hoe ons brein nieuwe wegen kan vinden om te communiceren, zelfs als praten niet of nauwelijks mogelijk is. Hij legt uit op welke manieren ons brein nieuwe verbindingen maakt, zoals olifantenpaadjes, om alternatieve manieren van communicatie te vinden.

Communicatie is noodzakelijk voor het menselijk bestaan. Ons centrale zenuwstelsel beschikt daarom over een uitgebreid netwerk van verbindingen met een opmerkelijk herstelvermogen. Dit betekent dat belemmeringen in de communicatie snel kunnen worden hersteld, gecompenseerd of omzeild. Het begrijpen van de ontwikkeling en organisatie van deze neurale paden is belangrijk voor het ontwikkelen van effectieve ondersteunde communicatie.