'Het is een feest om de kinderen en hun ouders zo te zien groeien'

Met veel passie werkt Magda op de KLIN©-groep in Schijndel. Ze vertelt over haar ervaringen en wat ondersteunde communicatie en KLIN© voor haar betekenen.

Kinderen een stem geven

"Ondersteunde communicatie betekent veel voor mij" vertelt Magda trots. Het is een manier waarop je kinderen een stem kan geven. Een stem waar ze nog niet eerder toegang tot hebben gehad. "Bij Milo maken we actief gebruik van verschillende hulpmiddelen voor ondersteunde communicatie (OC). Enkele voorbeelden hiervan zijn pictogrammen, spraakcomputers, dagplanning, Taalactiviteitenkaarten (TAK), liedjes en gebaren. We zien communicatie in de breedste zin van het woord en zetten ons in om elke vorm van communicatie te ondersteunen en te bevorderen."

Unieke aanpak van KLIN©

Bij KLIN© draait alles om het creëren van een betekenisvolle ervaring voor de kinderen. "Bij een anker is het belangrijk dat je begint vanuit de beleving," legt Magda uit. "We starten altijd met een concrete activiteit, die we vastleggen op beeld. Op die manier kunnen we de activiteit samen herbeleven en de ervaring verder uitdiepen. Met ondersteunde communicatie voegen we vervolgens taal toe, waardoor de kinderen hun communicatieve vaardigheden kunnen ontwikkelen."

Maar wat onderscheidt een anker precies van een thema? Magda legt uit: "Het verschil tussen een anker en een thema zit hem vooral in de beleving en verdieping. Bij een anker zoomen we voor een langere periode in op het onderwerp. We beleven de ervaring intensief en gaan dieper in op de bijbehorende begrippen vanuit verschillende hoeken."

"We hebben bij KLIN© onder andere ontdek-, bouw-, huis-, lees-, expressie-, en doehoeken," legt Magda uit. "Daarnaast werken we intensief samen met de directe omgeving van het kind, ook wel communicatiepartners genoemd, zodat ook zij thuis aan de begripsvorming kunnen werken. Op die manier verankeren we de begrippen die samenhangen met het anker."

Het is een feest om bij Milo te werken en de kinderen en hun ouders zo enorm te zien groeien op het gebied van communicatie.

KLIN© in de praktijk

Maar hoe ziet zo'n aanpak er nu eigenlijk uit in de praktijk? Magda deelt een voorbeeld: "Stel je voor dat we werken aan het anker 'kom eens kijken in mijn keuken'. Als startactiviteit gaan we bijvoorbeeld samen met het kind en de ouders pannenkoeken bakken. Vervolgens herhalen en herbeleven we de activiteit op verschillende manieren en zoomen we in op begrippen die te maken hebben met koken."

Gedurende een periode selecteren we vijf woorden waarop wordt ingezoomd. "Dit noemen we een woordepisode," verduidelijkt Magda. "Eén van deze begrippen is actief, terwijl de andere vier nieuw zijn voor het kind. Het actieve woord dient als kapstok om de rest ook te activeren. Tijdens een anker zoomen we in op verschillende woordepisodes om zoveel mogelijk begrippen actief te maken."

Wat KLIN© oplevert

Maar wat zijn de tastbare resultaten van het KLIN©-programma? Magda deelt haar inzichten: "In de praktijk zien we duidelijk de positieve effecten van KLIN©. Wanneer kinderen voldoende speel- en leerervaringen hebben in combinatie met ondersteunde communicatie, zien we een significante verbetering in hun begripsvorming. Dit resulteert vaak in een soort communicatiegroeispurt. Gedrag dat voorheen als negatief werd ervaren, zoals gillen, maakt plaats voor positief gedrag, zoals het actief gebruik maken van een spraakcomputer. Zowel de kinderen als hun omgeving leren nieuwe manieren van communiceren aan en ervaren de kracht van ondersteunde communicatie uit eerste hand."