ZeldSamen en ‘Op weg met de ander’ zetten schijnwerper op Ondersteunde Communicatie

Communiceren is ook mogelijk als iemand niet of nauwelijks verstaanbaar kan praten. Stijn Deckers, manager Behandelcoördinatie bij Stichting Milo, beschreef voor twee tijdschriften welke hulpmiddelen er zijn, hoe je die kunt inzetten

en hoe adviezen van Stichting Milo voor de best passende ondersteuning tot stand komen.

ZeldSamen (voorheen Vereniging VGnetwerken) verbindt ouders van kinderen met een zeer zeldzame afwijking op één van de chromosomen of genen. Het gaat om zeldzame aandoeningen zoals: Charge, Cri du chat, Chromosoom 6, Chromosoom 18, Kleefstra, Phelan McDermid, Sotos, 16p11.2 deletie, 22q11.2 duplicatie, Wolf-Hirschhorn. En juist ook om die zeer zeldzame genetische aandoeningen zonder naam op één van de chromosomen 1 - xy en bijhorende genen.

Lees het artikel van Stijn Deckers in Zeldzaam, de nieuwsbrief van VGnetwerken. [red. verder als ZeldSamen]

In maart 2018  gaf Stijn Deckers een lezing  op een toerustingsavond van de Vereniging Op weg met de ander, een christelijke vereniging op Gereformeerde grondslag van en voor mensen met een beperking. Hij vertelde over manieren waarop je kunt communiceren met mensen met een verstandelijke beperking die niet of nauwelijks kunnen praten.  En de aanwezigen konden kennismaken met een uitgebreide collectie communicatie hulpmiddelen die Stijn meenam.

Lees de korte versie van het artikel van Stijn Deckers in het contactblad van 'Op weg met de ander'.