Regie over de besturing van de omgeving

Een impressie van het werkbezoek van vier behandelcoördinatoren van Milo aan de REVA beurs die eind april 2017 plaatsvond in Gent. Deze beurs is – weliswaar in kleinere opzet - te vergelijken met de tweejaarlijkse Support beurs in Utrecht.

Leveranciers van uiteenlopende hulpmiddelen lieten zien hoe je het dagelijks leven gemakkelijker kunt maken voor mensen met (motorische) beperkingen. Veel stands lieten mogelijkheden zien voor het besturen van de omgeving. Niet alleen voor het openen en sluiten van deuren en gordijnen, maar ook voor het bedienen van verlichting, huishoudelijke apparaten en speelgoed.

Bij Milo richten we ons op de ondersteuning van communicatie. Door het aanbod op deze beurs realiseerden we ons dat OC-gebruikers naast hun communicatieve vragen, ook de regie willen en kunnen voeren over de bediening van bijvoorbeeld de lamp op hun eigen kamer of van speelgoed, zoals de oogbestuurde dinosaurus van SKIL en de interactieve spelsystemen van JB inflatables.

Oogbestuurde speelgoedrobot

Sabbe Konsulting Independent Living (SKIL) richt zich vooral op omgevingsbediening en domotica voor mensen die geen handfunctie hebben. Op de REVA beurs lieten zij zien wat je kunt doen met speelgoedrobots met een afstandsbediening met een infraroodmodule. In de ComUnic Smartbox (GRID3) hebben ze een programma  geschreven voor oogbesturing van een dinosaurusrobot.

Interactieve snoezelwand

JB inflatables liet mooie interactieve spelsystemen zien. Diverse spots lichten op en geven een reactie (een veranderende kleur of een geluid) zodra deze worden aangeraakt. Je kunt hiermee bijvoorbeeld een interactieve snoezelwand creëren of spelletjes spelen die de motoriek stimuleren.

Logeren met de Cloudcuddle

Ook spraken we de ontwikkelaars van de Cloudcuddle, een gemakkelijk meeneembare bedtent voor een matras. Kinderen die thuis in een aangepast bed met afgesloten of hoge wanden slapen, kunnen met de Cloudcuddle  bijvoorbeeld in een bed in een vakantiehuisje slapen. De ontwikkelaars zijn druk bezig om de Cloudcuddle vergoed te krijgen bij zorgverzekeraars.

Communicatie hulpmiddelen

Natuurlijk kwamen we ook voor ontwikkelingen op communicatie gebied. AssistiveWare gaf een demonstratie van de Nederlandse vertaling van de Proloque2Go software. Naar verwachting is deze Nederlandstalige versie binnen afzienbare tijd leverbaar.

Binnen Proloque2Go is op zelf te kiezen rasters het kernvocabulaire vertaald naar pictogrammen. Diverse achtergrondkleuren van de picto’s geven aan om welk type woord het gaat. Ongeacht het raster dat je kiest, is de ordening van de picto’s steeds gelijk. Persoonlijke voornaamwoorden staan links, dan komen de werkwoorden, en zo verder. Dit stimuleert de OC-gebruiker om zinnen te maken.

Door de logische zinsopbouw te volgen kun je in deze software gesproken taal gemakkelijk ondersteunen met picto’s, omdat de categorieën van begrippen voor bijvoorbeeld ‘ik wil gaan fietsen’ ook van links naar rechts zijn geordend. Door je gesproken taal te ondersteunen met picto’s in deze software, laat je de OC-gebruiker ook zien hoe het maken van picto-zinnen werkt.

Deze software is erg gebruiksvriendelijk. Je kunt bijvoorbeeld heel gemakkelijk nieuwe personen, voorwerpen of veel gebruikte termen toevoegen of meer vooraan op de pagina’s weergeven. Het is geschikt voor beginnende en gevorderde gebruikers en zowel voor kinderen die nog weinig actieve taal beheersen, als voor kinderen die hierin groeien, stappen maken naar geletterdheid en die ook de vervoegingen van werkwoorden gaan maken.

Visual Scene Display *

Statief om knop te bedienen

Variant op de 4Talk4 van HMC

Communicatie-middelen van HMC

* Een VSD is een foto of een prent van een 'scene' uit een boek of van een activiteit waar je picto's aan kunt koppelen van begrippen die je wilt uitlichten.