Oktober, maand van de ondersteunde communicatie

De Milobus komt naar je toe.

Oktober OC maand is wereldwijd de maand waarin we aandacht vragen voor mensen die ondersteunde communicatie nodig hebben om hun ‘stem’ te laten horen.
Milo doet dat natuurlijk ook en wij gaan het land in met onze Milo bus!

Klas op Wielen, 12 oktober 2021

Op 12 oktober bezoeken wij Klas op Wielen in Alkmaar.
Met behulp van OC gaan we er samen met de kinderen een geweldige ochtend van maken.
Dit is een ‘besloten’ activiteit en uitsluitend bestemd voor de leerlingen en medewerkers van Klas op Wielen Alkmaar.
Maar... uiteraard houden we iedereen, via social media en onze website, op de hoogte hoe het Milo OC bezoek verlopen is.

Bibliotheek Drachten, 13 oktober 2021

Op 13 oktober 2021 stopt de Milobus bij de Bibliotheek in Drachten. Midden in de Kinderboekenweek gaan wij op pad om interactief voor te lezen aan kinderen in de Bieb. Op 13 oktober doen we dat in de Bibliotheek van Drachten en iedereen is welkom. We gaan interactief voorlezen uit het Milo & Lana boek, 'We vieren feest!'

Interactief voorlezen? Wat is dat dan? Dat is het voorlezen van een verhaal waarbij iedereen betrokken is, mede door inzet van ondersteunde communicatie en materialen. Hierdoor ervaar en beleef je een verhaal nog beter. Iedereen is welkom en mag meedoen! Kinderen

met én zonder communicatieve beperking, ouders, verzorgers, opa’s en oma’s, juffen en meesters, iedereen!
Heb jij ook een favoriet boek? Neem het mee en bekijk de mogelijkheden om ook deze interactief te maken. Wij geven graag tips! Ben jij erbij op 13 oktober?
Wij geven deze middag ook informatie aan ouders/verzorgers en andere geïnteresseerden die vragen hebben over de communicatie van hun kind.

De Grote Samenspeeldag, 17 oktober 2021

Op 17 oktober organiseert de Speeltuinbende De Grote Samenspeeldag. Een evenement vol leuke activiteiten om kinderen met en zonder handicap het plezier te laten ervaren van samen spelen. De Milobus staat op het terrein en wij spelen graag met jullie mee met OC, want samen spelen is leuk en iedereen mag meedoen!

Juf Jolijn komt ook langs samen met haar hondje Wiwaldi en hij is jarig! Feest je mee met juf Jolijn? We gaan zingen, dansen en voorlezen. Er komen artiesten zoals Douwe Bob en breakdancer Redo en er zijn inspirerende workshops voor de ouders.
Wees er snel bij, want er zijn niet veel kaartjes!
Alle info en aanmelden kan via De Speeltuinbende
De Speeltuinbende is een initiatief van stichting het Gehandicapte Kind.

Veinedagen, 29 oktober 2021

De Milobus stopt bij de Veinedagen op 29 oktober in Gorinchem
Wij zijn daar de gehele dag en verzorgen daar een workshop en een interactieve voorleessessie.

Workshop Veinedagen: Een communicatiepaspoort maken!

Door Hanneke van Bakel, Trainer Milo Academy, behandelaar OC

Het idee achter het communicatiepaspoort is dat je samen met een communicatief meervoudig beperkte cliënt (kind, jongere of volwassene) een persoonlijk document maakt. Geheel op eigen wijze, passend bij de cliënt. Het paspoort moet toegankelijk zijn voor zowel de cliënt als de omgeving.
Het communicatiepaspoort vormt een ideaal opstapje voor cliënten om in gesprek te komen met anderen en geeft gesprekspartners een aanleiding om eenvoudiger met hen in gesprek te geraken.

In deze workshop leer je meer over het doel van een paspoort, zie je praktijkvoorbeelden en kun je na een brainstormsessie thuis aan de slag!

Interactieve voorleessessie Veinedagen: ‘We vieren feest!’

Door Hanneke van Bakel, Trainer Milo Academy, behandelaar OC

Er wordt soms nog te weinig voorgelezen aan jongeren en kinderen waarbij het niet of nauwelijks spreken samengaat met meervoudige beperkingen. Dat zien we in onze behandeltrajecten en een groeiend aantal wetenschappelijke studies tonen dat aan.
Milo wil dat alle kinderen toegang hebben tot communicatie, taal en lezen. Toegang op eigen wijze, voorlezen en lezen op eigen wijze. Ondersteunde communicatievoorzieningen helpen daarbij. Oktober is wereldwijd de maand waarin aandacht wordt gevraagd voor OC-gebruikers. Nu Milo dit jaar ook nog eens 10 jaar bestaat sluit dit mooi aan en geeft het reden tot een feestje! Hanneke gaat voorlezen uit het nieuwste Milo & Lana boek ‘We vieren feest!’ en zal daarbij allerlei OC-middelen inzetten zodat iedereen interactief kan meedoen! Deze interactieve voorleessessie is bedoeld voor alle kinderen, hun ouders/verzorgers en /of begeleiders, maar natuurlijk is iedereen welkom om aan te sluiten en inspiratie op te doen!

Kijk eens op de website van de Veinedagen voor nog meer informatie,

Oktober OC maand kortingsactie Milo & Lana boeken

Speciaal voor de oktober OC maand kunt u nu voordelig kennismaken met onze boeken uit de Milo & Lana serie. Tot 12 november 2021 zijn de boeken met 25% korting te bestellen via ACCO Uitgeverij. Voor alle informatie hierover bekijk de Flyer Milo & Lana kortingsactie

Oktober OC maand terugblik

Wil je nog eens terugkijken naar Oktober OC maand van 2019 of 2020?
Op onze website hebben we een speciale pagina ingericht waarop de activiteiten van de Oktober OC maand van 2019 en 2020 staan weergegeven.