Bent u ouder van een pasgeboren kind of een al iets oudere peuter?

Maakt u zich zorgen over de ontwikkeling van uw kind? En …

Is (nog) niet bekend wat de oorzaak is?

Weet u dat uw kind niet of nauwelijks zal gaan praten door een aangeboren of een verworven stoornis?

Wilt u uw kind beter begrijpen?

Zoekt u naar manieren om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren?

Wilt u weten op welke manieren u in contact met uw kind de communicatie kunt ondersteunen?

Bent u bereid om uw ervaringen met anderen te delen?

Herkent u zich in deze vragen?

In uw zoektocht naar antwoorden en hulp wil Stichting Milo u op weg helpen. We kunnen u gericht ondersteunen, liefst zo snel mogelijk na de geboorte van uw kind. Voor, bij of direct na de geboorte van uw kind ontstonden bovengenoemde vragen. Antwoorden zijn niet direct voor handen, maar kunnen we samen vinden in ons ComOOK programma oftewel ‘Communicatie Ondersteuning voor Ouders van Kinderen met te verwachten ernstige, meervoudige beperkingen’. Dit kortdurend intensief behandelprogramma van Stichting Milo wordt bekostigd vanuit de Zorgverzekeringswet of de WLZ.

U krijgt in dit programma adviezen over hoe u het best vanuit het contact met uw kind de communicatie- en taalontwikkeling kunt stimuleren, sturen en versterken. We komen bij u thuis en helpen bij het vervlechten van zorg en (communicatie-)ondersteuning binnen de dagelijkse activiteiten.

Hoe ziet het ComOOK programma eruit?

Ouders die deelnemen aan ComOOK worden uitgenodigd voor een gezamenlijke start van het traject op een centrale locatie in Nederland. Daar ontmoet u andere ouders voor het eerst en u maakt kennis met alle behandelaars.

Het programma duurt 4 maanden waarin twee behandelaars 12 keer bij u thuis komen. Eén behandelaar komt voor de Video Home Training en de andere behandelaar komt voor praktische ondersteuning bij het starten met en het ontwikkelen van ondersteunde communicatie die aansluit bij u en uw kind.

Na het zesde huisbezoek wordt een tweede bijeenkomst georganiseerd met alle ComOOK ouders. Afhankelijk van de behoefte van de ComOOK ouders wordt uitleg gegeven over taalontwikkeling en worden workshops gegeven over bijvoorbeeld interactief voorlezen, samen muziek maken, communiceren met een spraakknop of hoe u zelf eenvoudige  communicatiehulpmiddelen kunt maken.

Het ComOOK traject wordt in de derde ouderbijeenkomst afgerond met een workshop over ‘hoe verder?’ en waarin u samen met de andere ouders terugkijkt op ervaringen en verworven inzichten.

Wilt u in oktober 2016 starten met het ComOOK programma?

Lees meer over het programma en over de wijze van aanmelden. Ouders kunnen zich aanmelden voor de groep die in oktober 2016 start. U wordt dan uitgenodigd voor de startbijeenkomst voor alle deelnemende ouders.

Download hier de ComOOK flyer voor ouders.