Milo Verhalen over Ondersteunde Communicatie

Ouders en professionals vertellen in Milo Verhalen hoe zij vorm geven aan Ondersteunde Communicatie. Hun verhalen zijn een mooie manier om kennis te maken met het werk van Stichting Milo.

Het gaat vaak om jonge kinderen, waarvoor wij intensief samenwerken met het sociaal netwerk van het kind: de ouders, andere familieleden en professionals.

 

De woordenschat ontwikkelen

Over communicatie-hulpmiddelen

Veel van de kinderen in de behandelprogramma’s van Stichting Milo gebruiken hulpmiddelen die de communicatie ondersteunen.
Lauren kan met een voorwerpentaal zelf initiatieven in communicatie nemen. Het verhaal van haar moeder illustreert dat een (voorwerpen)taal moet aansluiten bij de beleving van het kind: “Eerst hadden we voor ‘wandelen’ een oude schoen van Lauren bedacht. Lauren raakte van slag, omdat ze dacht dat ze de schoen uit de praatkast aan moest trekken. Lauren is gericht op voelen en ruiken waardoor we uiteindelijk zijn uitgekomen op een stuk boomschors.” 

Lees het hele verhaal 


Naomi heeft door het gebruik van het doorkijkraam weer grip op haar leven’ vertelt OC-behandelaar Suzan.

Lees het hele verhaal 


Monique, de moeder van Anne, vertelt dat het gebruik van communicatie-hulpmiddelen in de praktijk veel voeten in de aarde heeft: “Communicatie-hulpmiddelen gebruiken is net zoiets als het aanleren van een vreemde taal.”

Lees het hele verhaal


 

"Jelle kan nu wel communiceren"

Over de rol van ouders

Stichting Milo biedt het sociaal netwerk gelegenheden om samen met de cliënt de nieuwe ‘taal’ te leren die communiceren (weer) beter mogelijk maakt.
Iris heeft niet alleen geleerd om beter naar haar dochter Roos te kijken: “Ik ben ook goed gaan kijken naar wat ik zelf doe. Onze mijlpalen in de ontwikkeling van Roos zijn de gouden momenten waarin duidelijk wordt dat je kind meer begrijpt, meer aangeeft dan je verwacht.”

Lees het hele verhaal


Ilma is OC-behandelaar bij Milo: “Ouders zijn de pioniers van het sociale netwerk van hun kind. Zij zijn de specialisten, zij kennen hun kind het beste en zij zijn heel veerkrachtig. Zij voelen en weten wat het betekent om intensieve zorg te bieden aan hun kind. En daar zijn veel hulpverleners bij betrokken: op medisch gebied, speciale scholen, speciale zorg ….. Voor ouders is het belangrijk dat anderen begrijpen wat dit voor hen betekent.”

Lees het hele verhaal


 

"We zijn nu aan de slag met letters"

Over samen werken

Carine was als KDC-logopediste nauw betrokken bij het tweede Milo behandeltraject van Anne, een Rett meisje: “Milo biedt meerwaarde. Ondanks mijn dertig jaar ervaring met ondersteunde communicatie vond ik het waardevol dat Milo over m’n schouder meekeek en meedacht.”

Lees het hele verhaal


Baukje: “Het mooie van een OC-behandelaar zijn bij Milo, is dat je een langere periode intensief aan het werk gaat met een kind. En niet alleen met het kind zelf maar ook met het netwerk eromheen. Daarnaast is er ook meer tijd om het plan uit te werken. Het is voor een langere tijd en voor meer uren in de week. Dat zie je ook echt in de resultaten terug.”

Lees het hele verhaal


 

 

In Milo Verhalen vertellen ouders en professionals hoe zij in onze behandelprogramma 's vorm geven aan ondersteunde communicatie.

 

Stichting Milo zoekt samen met het sociaal netwerk naar mogelijkheden en hulpmiddelen die de communicatieve competentie kunnen verbeteren van iemand die niet of nauwelijks (verstaanbaar) kan spreken.  Dat doet Milo met een landelijk netwerk van zelfstandig gevestigde vakspecialisten die als OC-behandelaar zijn verbonden aan Milo. Zij werken vanuit huis en in de omgeving van de cliënt. 

 

Heeft u interesse gekregen?