Handboek: Kinderen Leren Initiatieven Nemen in communicatie (KLIN©)

Toegang tot communicatie, taal en geletterdheid voor kinderen met meervoudige beperkingen

Hans van Balkom

9789492398192 | 448 p. | Paperback | september 2018

Cover van het Klin© handboek door Hans van Balkom

Verkrijgbaar in de boekhandel of bestel bij de uitgever.

Samenvatting

KLIN© is een programma ontwikkeld voor kinderen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) van 3 tot 12 jaar en hun ouders, behandelaars en leerkrachten.

Het KLIN©-programma biedt een aangepaste speel- en leeromgeving die voor elk kind passend kan worden ingevuld. Centraal staat de toepassing van communicatie ondersteunende systemen, zoals aangepaste of vereenvoudigde gebaren, pictogrammen, verwijzers en spraakcomputers. KLIN© is geen vastomlijnde methode, maar een werkwijze die bestaande onderwijs- en behandelingsprogramma’s communicatief toegankelijk maakt. Uitgangspunt is het bevorderen van het ontwikkelings- en leerper¬spectief van het kind. De daartoe benodigde aanpassingen en communicatieondersteuning betreffen zowel het kind met CMB als de directe omgeving, inclusief het taalaanbod.

KLIN© is als interventie- en ondersteuningsprogramma uitgewerkt door Stichting Milo. De basis-ingrediënten van waaruit Milo de pijlers en werkwijze voor KLIN© heeft ontwikkeld, zijn ontleend aan de gepubliceerde resultaten van een tweetal Europese onderzoeksprojecten, uitgevoerd door Radboud Universiteit Nijmegen, Koninklijke Kentalis in Sint-Michielsgestel, Stichting Radar in Maastricht, het Koninklijke Instituut voor Doven en Spraakgestoorden (KIDS) in Hasselt en het Koninklijke Orthopedagogisch Centrum (KOCA) in Antwerpen tussen 2004 en 2009.

Dit handboek is bedoeld als verantwoording, gids of handleiding voor kennis- en praktijkwerkers bij het opzetten en uitvoeren van interventie- en ondersteuningstrajecten voor peuters, kleuters en schoolgaande kinderen met CMB en hun ouders. Er zijn verschillende praktijkgidsen en prentenboeken die handvatten bieden voor uitwerking in de praktijk.

Download de samenvatting en de infographics bij het boek.

Recensie

"KLIN© is ontwikkeld met kennis over en hart voor een speciale doelgroep van kinderen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB). Het is een van de weinige evidence-based programma’s gericht op de individuele behoefte van elk kind. Een must-read voor iedereen die werkt met kinderen met CMB."

Prof. Dr. Eliane Segers, Hoogleraar ‘Leren & Technologie’, Behavioural Science Institute (BSI), Radboud Universitieit Nijmegen. Bijzonder hoogleraar ‘Lezen & Digitale Media’, Technische Universiteit Twente.

Docentexemplaar

Aan docenten in het hoger onderwijs stellen wij gratis beoordelingsexemplaren beschikbaar.

Docentenexemplaar