• Dit evenement is voorbij.

Medilexcongres ‘Communiceren met mensen met een verstandelijke beperking’

Het centrale thema van het Medilex congres op 11 december 2019 is het vergroten van de interactie met uw cliënt.

Hans van Balkom is dagvoorzitter en Stichting Milo verzorgt een workshop over hulpmiddelen voor ondersteunde communicatie.

Iedereen heeft behoefte aan communicatie. Ook mensen met een verstandelijke beperking willen zich uiten, hun wensen en behoeften kenbaar maken en contacten aangaan met andere mensen. Mensen met een verstandelijke beperking hebben echter meer tijd nodig om na te denken en verwerken informatie langzamer. Daarnaast kan een beperking of een spraakprobleem de communicatie belemmeren.

Hans van Balkom, de dagvoorzitter is bijzonder hoogleraar ‘Ondersteunde communicatie voor mensen met meervoudige beperkingen’ aan Radboud Universiteit Nijmegen en onder meer oprichter van Stichting Milo.

Lezing over communicatie en taal

Hans van Balkom opent het congres met een lezing waarin hij de volgende vragen behandelt:

• Wat is de relatie tussen het brein en de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden?
  • Hoe werkt communicatie in de hersenen van mensen met een verstandelijke beperking?
  • Hoe brengt u de communicatie in beeld aan de hand van het Communicatie Competentie Profiel?

Workshop Hulpmiddelen voor ondersteunde communicatie

Praten is niet vanzelfsprekend voor iedereen, maar iedereen heeft iets te zeggen. Tijdens deze verdiepingssessie gaan Danielle Golsteijn en Hanneke van Bakel van Stichting Milo in op de functies van communicatie, het inzetten van ondersteunde communicatie en het belang van modelleren door de omgeving. Na een demonstratie van een aantal communicatiehulpmiddelen maak je zelf kennis met een veelheid aan communicatie hulpmiddelen. Je leert wat de mogelijkheden zijn en hoe je daarmee het beste kunt aansluiten op de vaardigheden en behoeften van mensen met een communicatief meervoudige beperking.

Lees het volledige programma en meld je aan. Voor diverse beroepsgroepen is accreditatie aangevraagd.

Datum:
woensdag 11 december 2019