“We zoeken activiteiten die we kunnen combineren met het ankerthema waar Isabella mee bezig is”

Sinds september vorig jaar werkt de vijfjarige Isabella in het KLIN© Atelier met woordnetwerken en woordepisodes. ”Thuis zijn we ook bezig om de woordnetwerken van Isabella actief te gebruiken”, vertelt Jojanneke, de moeder van Isabella.

Ankergestuurde instructie wordt in alle behandelprogramma’s van Milo gebruikt om  de ontwikkeling van de woordenschat van kinderen te stimuleren. Er worden verschillende activiteiten gekoppeld aan een woordnetwerk om woorden actief te gebruiken. Zo wordt de woordenschat van Isabella uitgebreid.

Jojanneke: “Milo geeft je tools om mogelijkheden te zien en om uit je comfortzone te stappen. Als ouder moet je vervolgens zelf actief en vindingrijk zijn. Om thuis aan de slag te gaan met een woordnetwerk heb je een goede overdracht nodig en input waar je verder op kunt voortborduren. Dit krijg je bij Milo, maar het valt of staat toch met hoe je dit als gezin gaat gebruiken.”

“We wisten dat het veel tijd ging kosten omdat ze nu in een taalgevoelige periode zit”

Alle tijd voor Isabella

Voor Jojanneke werd al snel duidelijk, dat ze minder wilde gaan werken toen ze hoorde wat het traject van Milo ging inhouden. “Ik werkte 2,5 dag. Toen het project van Milo startte, wilde ik er eigenlijk een jaar tussenuit om mij volledig te kunnen richten op het traject van Isabella. We willen alles eruit halen en we wisten dat het veel tijd ging kosten, omdat ze nu in een taalgevoelige periode zit.

Tot mijn grote geluk kon ik 1 dag als juffrouw blijven werken op mijn huidige bassischool. Zo kan ik toch nog lesgeven en heb ik binding met de kinderen, iets waarvoor ik heb geleerd. En ik heb alle tijd om thuis te zijn voor Isabella en met haar te oefenen.

 “Aan het begin van een ankerthema krijg je een woordenlijst mee”

Inschatten van woordenkennis
Vanuit mijn werk als juffrouw weet ik welke weg een kind ongeveer bewandelt tijdens het proces van leren praten en hoe je een woordenschat kan opbouwen. De ankergestuurde instructie van  Milo vind ik prettig. Aan het begin van ’een ankerthema krijg je een woordenlijst mee van Milo.  Aan de hand daarvan ga je opschrijven welke woorden Isabella kent, welke woorden ze gebruikt en met welke woorden ze moeite heeft. Dit is opgesplitst in: begrijpen, begrijpen en gebaren of begrijpen en zeggen.”

“Bij ons is het oefenen verweven in het dagelijks leven”

Samenwerken met Milo

Via de iPad hebben Jojanneke en haar man nauw contact met de behandelaars van Milo, waaronder Hanneke.

Zij komt met ideeën en spelletjes die we thuis ook met Isabella kunnen doen. Of ze zegt bijvoorbeeld: ‘We hebben vandaag geknipt bij Milo en dit vond Isabella lastig, misschien kun je dat deze week even met haar oefenen.’ Of ze geeft aan met welke kleuren Isabella nog moeite heeft die op dat moment binnen het woordnetwerk vallen.

Het is een samenwerking en schakelen is daarin heel belangrijk. Je kan niet op één plek woorden oefenen en dit thuis helemaal links laten liggen. Bij ons is het oefenen verweven in het dagelijks leven.”

“Je probeert in te schatten waar ze op dat moment behoefte aan heeft”

Thuis aan de slag

Alle situaties waarvan we denken dat we kunnen oefenen met het woordennetwerk van Isabella, pakken we aan. Bij het uitruimen van de vaatwasser bijvoorbeeld.

We beginnen dan met de vorken en maken het gebaar van de vorken en spreken het woord uit. En zo ruimen we stapje voor stapje de vaatwasser uit, zodat ook andere woorden die linken aan het woord vork voorbijkomen.

Het is belangrijk om tijdens zo’n proces duidelijk te articuleren zodat ze elke keer het geluid opnieuw hoort.

Maar niet elke dag is er tijd om met Isabella te oefenen. “En Isabella heeft hier ook niet iedere dag behoefte aan”, vertelt Jojanneke. “Je probeert in te schatten waar zij op dat moment behoefte aan heeft en houdt rekening met wat er in ons schema past.” Jojanneke en haar gezin proberen zoveel mogelijk binnen het ankerthema te blijven dat Milo op dat moment hanteert. “Aan de hand van de woorden die aan de beurt zijn, moet je kansen leren zien en die benutten.”

“Door structuur te bieden en een planning te maken, kan ze zelf dingen regelen en de juiste picto’s plakken”

Daarnaast is er voor Isabella een dagindeling gemaakt, hier wordt aangeven wat de activiteiten zijn van de dag. Dit is ongeveer op dezelfde manier gedaan als bij Milo. “Als ze ’s middags thuiskomt van Milo, gaan we rustig wat drinken en eten we fruit. Dit staat ook op haar schema. Daarna mag ze kiezen uit drie activiteiten die op het schema staan. Door structuur te bieden en een planning te maken, kan ze zelf dingen regelen en de juiste picto’s pakken.

“We kiezen activiteiten die passen bij ons hele gezin”

Als gezin ondersteunen

Wij als ouders hebben zelf een gebaren training gevolgd en leren het ook aan onze andere kinderen.” Isabella heeft twee oudere zussen en een jonger broertje. “Niet alles kan ingericht worden op Isabella maar we proberen altijd te zoeken naar activiteiten die we kunnen combineren met het anker waar Isabella mee bezig is, zodat we spelenderwijs kunnen oefenen met woorden uit het woordnetwerk. Maar naast het ondersteunen van Isabella, zijn we ook ouders van drie andere kinderen. We houden er altijd rekening mee dat iedereen de activiteiten leuk vindt, zodat ze bij ons hele gezin passen.” Een boekje lezen voor het slapen gaan, is een vast onderdeel van de dag. “Ook dit proberen we aan te passen op het thema. We maken de gebaren bij de woorden die voorbijkomen en we zingen ook tijdens het voorlezen.”

 “Isabella krijgt meer zelfvertrouwen en gaat meer dingen zelfstandig doen”

Zelfstandig zijn

Door iedere dag contact te hebben met Milo en door het ankerthema aan te houden, zijn we thuis ook bezig om het woordnetwerk van Isabella actief te gebruiken. Op deze manier zijn wij ons bewust van waar ze mee bezig is, wat haar doelen zijn en wat haar startpunt is. Hierdoor zie je haar groeien. Voor Isabella geldt dat ze in eerste instantie kan vertellen met gebaren en dat er nu steeds meer klanken bijkomen.

Het ervaren dat mensen je begrijpen en laten zien wat je gedaan hebt, is voor Isabella heel belangrijk omdat ze zo haar enthousiasme kan delen. Wij zien dat ze meer dingen zelfstandig kan doen en ze krijgt zelfvertrouwen, dat is wat je je kind het allerliefste wil geven.”

Gerelateerde Berichten