De rol van ouders in Milo behandeltrajecten

Communiceren is geen eenmanstaak. Communicatie bestaat en ontstaat tussen mensen.  Ouders onderschatten vaak hoe groot hun invloed is in alledaagse situaties.

Milo vertrekt dan ook uit die vertrouwde  en herkenbare situaties. De mate van succes is daarom niet alleen afhankelijk van het kind, maar ook van de inzet van de ouders en andere mensen die deel uitmaken van het sociale netwerk van het kind.

Yasmine

Yasmine heeft het RETT syndroom. Zij gebruikt haar handen niet en spreekt amper.  “Toen Yasmine heel snel keuzes maakte uit de maximaal drie voorwerpen of foto’s die ik kon vasthouden, was voor mij duidelijk, dat het tijd werd voor iets anders.” aldus Michèle van Vuuren, de moeder van Yasmine. De RETT arts/neuroloog verwees naar Stichting Milo.  Van meet af aan was voor Michèle duidelijk wat haar rol in het Milo traject was: “De logopediste Sandra Koster (een OC behandelaar, red.) was super, zij kon alles heel klein en concreet maken voor ons.”

CCP

Voorafgaand aan elk behandeltraject wordt een Communicatie Competentie Profiel (CCP) opgesteld. Het kind, de ouders en het gezin doorlopen een traject, dat inzicht verschaft in de communicatieve competenties van het kind, die uitvergroot kunnen worden. Vanuit het CCP worden de doelen voor het behandelplan gezamenlijk besproken. Een belangrijk uitgangspunt is, dat deze doelen haalbaar en passend zijn voor zowel het kind, als de ouders en de (gezins)situatie. Ook de dagbesteding of (logeer)opvang van het kind wordt betrokken bij het formuleren van de doelen, zodat de communicatiemogelijkheden van het kind in alle leefsituaties kunnen groeien.

Ook voor Michèle en Yasmine is er een Communicatie Competentie Profiel gemaakt: “Het is heel mooi dat er een uitgebreide analyse werd gemaakt van de communicatiefase waar Yasmine in zat. Het werd goed gepresenteerd met een folder en een poster. Je ziet dat er erg veel kennis in zit. Die analyse geeft aan wat Yasmine nodig heeft en is de basis voor het behandelplan. Voor ons werd het pas echt concreet toen we met het doorkijkvenster en de proefperiode met de oogbesturingscomputer aan de gang mochten.

Ouders

Ouders zijn de sleutelfiguren in een behandeltraject. Zij kennen hun kind en hun inzet is bepalend voor de mate waarin de doelen worden gerealiseerd.  Zij staan niet alleen, want de Milo behandelaar ondersteunt ouders bij het werken aan de doelen in de thuissituatie. En de behandelaar evalueert de voortgang, deelt kennis en informatie en stelt samen met de ouders de doelen bij als de omstandigheden daartoe aanleiding geven. Ook de overdracht van kennis en informatie naar de professionals van de dagbesteding of de (logeer)opvang van het kind, wordt ondersteund door de behandelaar van Milo. De intensiteit van de ondersteuning van onze behandelaar (zowel thuis- als op de dagbesteding) wordt afgestemd op de behoefte van de ouders.

Samenvattend

Milo kan alleen bijdragen aan een optimale ontwikkeling van de communicatieve vaardigheden van een kind, als ouders gedurende alle fases van het behandeltraject in alle eerlijkheid en openheid meedenken en meewerken aan het formuleren en realiseren van de doelen voor hun kind en voor henzelf.

Gerelateerde Berichten