Communiceren over corona met hulpmiddelen

Hoe leg je kinderen uit wat corona is? Hoe communiceer je met patiënten die (nog) wel bij bewustzijn zijn, maar niet of zeer lastig kunnen spreken doordat ze erg benauwd zijn? Verschillende organisaties bieden hulpmiddelen aan.

Ondersteunde Communicatie (OC) beslecht barrières in het kunnen en willen communiceren met anderen, nabij en veraf. Bij Stichting Milo zoeken we samen met het sociaal netwerk van de cliënt naar duurzame inrichting van de ondersteunde communicatie die bij de cliënt past. In deze situatie proberen we om cliënten zo goed mogelijk van dienst te zijn bijvoorbeeld door het inzetten van digitale middelen. Graag delen we voorbeelden en tips.

Eenvoudige uitleg corona

Hoe leg je kinderen uit wat nu gewenste omgangsvormen zijn? Bij Stichting Milo gebruiken we onder meer picto's, liedjes en filmpjes om communicatie uit te lokken met kinderen met beperkingen.

Voor veel van hen is communiceren erg moeilijk. OC kan bijdragen aan de (taal) ontwikkeling van deze kinderen. Interactie is belangrijk om betekenisvol leren en de woordenschat (c.q. gebarenschat) en daarmee ook communicatie te stimuleren.

Op de website corona.steffie.nl worden in eenvoudige taal vragen beantwoord als: Welke symptomen kan je verwachten als je het virus krijgt? Hoe zorg je ervoor dat je zelf en anderen niet ziek worden? Ook komen onderwerpen zoals goed handen wassen en het maken van een dagindeling aan bod. In de volgende versie wordt ook aandacht besteed aan angstreductie en hoe iemand zijn of haar vrije tijd het beste kan indelen.

Effecten van de lockdown

Kinderen met communicatieve beperkingen kunnen met OC vertellen wat zij vinden van de effecten van de corona lockdown op hun leven.

Behandelen op afstand betekent in de praktijk van Milo dat behandelaars via videobellen direct contact hebben met cliënten en hun sociale netwerk. En behandelaars maken filmpjes waarmee ouders en andere gezinsleden woorden kunnen oefenen, zoals de dagen van de week of Paaseieren zoeken.

Op het vlogplatform van Cam on Wheels over de coronacrisis delen jongeren met beperkingen hun gevoelens en avonturen met de buitenwereld. Heb je een beperking en wil je ook vloggen? Bekijk de vlogs en meld je aan bij Cam on Wheels. Die organisatie zorgt ervoor dat de beelden worden gemonteerd en online worden gezet.

Gebarentaal

Sarah Muller van het Nederlands Gebarencentrum  coacht tolken gebarentaal van het journaal en persconferenties.

Zij maakte een filmpje over de belangrijkste gebaren in deze tijd van corona crisis. Bekijk de film hier.

Communiceren met communicatiekaarten

Veel patiënten met Corona kunnen door hun symptomen of de behandeling die zij krijgen niet of zeer lastig spreken. Verschillende organisaties bieden gratis communicatiekaarten aan waarmee patiënten en zorgverleners op een eenvoudige en snelle manier in deze situatie toch met elkaar kunnen communiceren. Ouders van OC-gebruikers maken zelf communicatiekaarten over thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de OC-gebruiker; nu dus ook over Corona.

ISAAC-NF

De communicatiekaarten van ISAAC-NF kunt u downloaden via deze link.

Tips voor het communiceren met communicatiekaarten met patiënten in een ziekenhuis of verpleeghuis kunt u hier downloaden.

Communicatiekaarten in andere talen kunt u downloaden via de volgende links. De beschikbare talen zijn: ArabischDuitsEngelsFransItaliaansKroatischPools, Portugees, RussischSlowaaksSpaansTurksVietnamees

Communicatiekaarten diverse organisaties

De corona themakaarten van Jabbla vind u via deze link.

De communicatiekaarten van KMD download u hier:

De communicatiekaart van Modem download u hier.

De communicatiekaarten van QuoVadis vind u via deze link.

Communicatiekaarten van ouders

De coronavirus paginaset voor de Tobii van Leonieke Wiertz is te downloaden via deze link.

De Taalactiviteitenkaarten voor PODD van Violeta Giurgi kunt u hier downloaden.