Schakelaars om te communiceren brengen JJ vele mogelijkheden

Inge had nooit gedacht dat:

"De inzet van schakelaars, JJ zoveel mogelijkheden kon brengen”.

Inge verzorgt op het KLIN© atelier in Schijndel de fysiotherapie en is samen met JJ druk bezig om te leren scannen met schakelaars. Dat wil zeggen dat hij systematisch foto’s en pictogrammen doorloopt om vervolgens datgene te selecteren wat hij wil zeggen.

Ondersteunde Communicatie is toegankelijk voor iedereen

Het is belangrijk dat Ondersteunde Communicatie toegankelijk is voor iedereen. Soms is het een zoektocht om erachter te komen hoe deze toegang geboden kan worden.

Het opstellen van een CCP, een Communicatie Competentie Profiel, helpt daarbij.

Een CCP waarborgt een goede behandeling en maakt het mogelijk om een goed advies uit te brengen.  Bij het opstellen van een CCP kijken we naar welke praktische hulpmiddelen de toegang tot communicatie mogelijk maken. Hierbij speelt lichaamsbesef en houding een grote rol.

Ook voor JJ hebben wij een Communicatie Competentie Profiel gemaakt.  Bij het opstellen van een CCP voor JJ zijn wij uitgegaan van wat JJ nog wel kan en niet wat hij niet meer kan. Denken in mogelijkheden staat voorop.  In het CCP van JJ staat dan ook beschreven wat hij en zijn omgeving samen goed kunnen, wat moeilijker is en wat zij nog kunnen leren.  Daarop hebben wij voor JJ en zijn omgeving de best passende technologie ingezet.

JJ maakt gebruik van de schakelaars in combinatie met de SuperTalker om zo te laten zien wat hij wil en wat hij denkt.

Meer weten over ondersteunende hulpmiddelen en de voorwaarden tot bediening?

Stabiliseren van de houding als voorwaarde

Hulpmiddelen voor het ondersteunen van communicatie