Milo als mede-wegbereider in sociale netwerken

In de behandeltrajecten biedt Milo het sociaal netwerk gelegenheden om samen met de cliënt de nieuwe ‘taal’ te leren die communiceren (weer) beter mogelijk maakt.

Loes Luijten, behandelcoördinator KLIN©, legt uit waarom Milo dat doet.

Sociale netwerken zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, LinkedIn, Snapchat, Twitter en Instagram. Bijna iedereen is wel in meer of mindere mate actief in een sociaal netwerk. Soms bestaat de indruk dat je ze nodig hebt om erbij te horen. En eigenlijk is dat ook vooral wat het sociale netwerk doet: het zorgt ervoor dat je onderdeel bent van een groep. Dat geldt voor je netwerk op de sociale media en evengoed daarbuiten: het sociale netwerk ‘in real life’. Iedereen wil ergens bij horen, zich geaccepteerd en gehoord voelen en ervaren dat er anderen zijn die hun best voor je willen doen.

Iedereen wil ergens bij horen

Als je niet kunt spreken en je een andere taal hebt geleerd om jezelf te uiten, zie je dikwijls dat niet iedereen in je netwerk deze taal spreekt . Iemand is er daardoor wel bij, maar hoort er niet echt bij. Hij of zij kan niet meedoen met de gesprekken aan tafel en mist de grapjes die op een verjaardag gedeeld worden. Bij Milo willen we het netwerk meenemen in het leren van deze nieuwe taal zodat het hele netwerk dezelfde taal spreekt. Communiceren doe je namelijk niet alleen, daar zijn altijd twee partijen voor nodig. En als er in de communicatie iets misgaat, zijn daar dus altijd die twee partijen bij betrokken om het op te lossen of te verbeteren.