Mijn kind kan meer …

De potentie van kinderen met communicatief meervoudig beperkingen of een taalontwikkelingsstoornis wordt niet altijd goed zichtbaar door traditionele logopedische testen. Deze gestandaardiseerde testen zijn een momentopname.

Deze testen meten de reeds ontwikkelde vaardigheden en kijken daarmee achteruit naar de ontwikkeling die al doorlopen is. Stichting Milo kijkt vooruit en zoekt naar ontwikkelingsmogelijkheden om de communicatie van het kind in zijn omgeving te stimuleren. Hoe doen we dat?

Communicatieprofiel

Het eerste Milo traject is het opstellen van een Communicatie Competentie Profiel (CCP). Dat is een sterkte-zwakte analyse van het kind én van het sociale netwerk van het kind. Dit gebeurt aan de hand van tien domeinen die samenhangen met de ontwikkeling van een kind. Van ieder domein willen we weten welke belemmeringen de ontwikkeling van dat domein beïnvloeden. Er ontstaat dan ook inzicht in de vaardigheden van elk uniek kind èn wat we kunnen doen om de ontwikkeling juist te stimuleren. De communicatieve ontwikkeling kan beter tot stand komen als je bijvoorbeeld weet hoe je de aandacht van een kind bij een activiteit kan vangen en vasthouden.

Vertrouwde omgeving

160609-sociaal-netwerkTraditionele logopedie testen zijn momentopnames. Het kind wordt meegenomen naar een aparte ruimte voor - veelal - een vraag en antwoord gesprek. De testen zijn gestandaardiseerd. Uitkomsten worden vergeleken met leeftijdsgenoten en bepalen op die manier het niveau dat het kind zou hebben. Deze testresultaten bepalen daarmee voor een groot deel de onderwijsvorm en het onderwijsaanbod.

Milo observeert het functioneren van het kind in zijn natuurlijke omgeving, in vertrouwde situaties. Ook worden personen in en eigenschappen van de omgeving meegenomen. Communicatie is namelijk een samenspel van meerdere factoren. Het kind wordt ook uitgelokt en aangemoedigd om te zien hoe het reageert op bijvoorbeeld het inzetten van verschillende vormen van hulp(middelen). Dit geeft aanwijzingen voor de optimale inrichting van de omgeving die het kind helpen om ontwikkelingsstapjes te maken, bijvoorbeeld op het gebied van aandacht of waarneming. We vragen ouders ook om filmpjes te maken. Filmpjes van alledag, maar ook filmpjes van moeilijke situaties of situaties waarin het kind veel ontwikkelingsvaardigheden laat zien. Op deze manier krijgen we meer inzicht in de optimale leeromgeving voor het kind, van waaruit een passend behandeladvies kan worden opgesteld.

Behandeldoelen

Het CCP-traject wordt afgesloten met het formuleren van de hoofddoelen voor het vervolgtraject. Samen met het kernteam worden deze in gezamenlijkheid vastgesteld. Het kernteam bestaat uit ouders en andere sleutelfiguren uit het sociale netwerk van het kind, zoals de oppas, leraren, behandelaars en dergelijke. In het vervolgtraject worden de hoofddoelen vertaald naar subdoelen voor ieder lid van het kernteam, zoals ‘uitbreiden van de communicatieve vaardigheden van het kind’, of ‘uitbreiden van de woordenschat door ondersteuning middels iPad’.

Periodiek vragen we aan het sociale netwerk om in een scoringsformulier aan te geven in welke mate het aangegeven doel is bereikt. Een lid van het kernteam houdt bijvoorbeeld 10 minuten lang bij welke communicatieve vaardigheden het kind laat zien en geeft op het scoringsformulier aan of het doel van drie signalen is behaald of dat het juist meer of minder is. Een doel voor de inzet van de iPad kan zijn, dat 50% van de woordenschat van het kind op een bepaalde datum is ingevoerd. Door de scoringsformulieren maken we zichtbaar waar we naar toe werken en meten we de voortgang.

Het invullen van de scoringsformulieren helpt de leden van het kernteam om kleine signalen van het kind te herkennen en hier op in te spelen. Hierdoor groeit het bewustzijn dat de communicatieve ontwikkeling van deze kinderen met hele kleine stapjes gaat. Milo wil de werelden verbinden waarin het kind zich beweegt. Dit doen we door samen met het sociale netwerk een eenduidige vorm van passende ondersteunde communicatie te ontwikkelen die het kind in staat stelt om zelf initiatieven te nemen in communicatie. Ouders zijn hierbij de stuwende kracht als zij blijven geloven in de mogelijkheden van hun kind en hun kind daarin stimuleren.