Kwaliteitsborging bij Stichting Milo

Stichting Milo is een kennis- en behandelcentrum voor kinderen en volwassenen met een ernstige meervoudige communicatiebeperking. Het uitgangspunt is, dat wetenschappelijke inzichten worden vertaald naar praktische behandelprogramma’s en dat praktijkervaringen input zijn voor wetenschappelijk onderzoek.

Kortom: van practice-based-evidence naar evidence-based-practice en andersom.

Ontwikkeling van programma’s

Deze evidence-based en practice-based Milo -programma’s  zijn en worden doorontwikkeld door professor dr. Hans van Balkom en dr. Margje van der Schuit, vaak samen met wetenschappers van universiteiten of instituten. Zij maken ook de programma’s voor de Milo Academy. In de Academy worden de behandelaars getraind in de behandelingsfilosofie en behandelmethodes van Milo.

Multidisciplinaire uitvoering van programma’s

Bij Milo wordt het behandelplan voor een cliënt altijd door een multidisciplinair team inhoudelijk afgestemd op de hulpvraag van de cliënt. Milo behandelaars zijn zorgvuldig geselecteerde professionals die kennis hebben van ondersteunde communicatie (OC). Deze behandelaars hebben daarnaast specifieke kennis van de ontwikkeling van kinderen vanuit hun vakgebied. Milo werkt onder meer met ergotherapeuten, logopedisten en gedragswetenschappers.

Bij andere instanties worden behandelplannen doorgaans door iedere discipline vanuit het eigen vakgebied geformuleerd. Milo onderscheidt zich door de krachten van alle disciplines te bundelen. Gezamenlijk  analyseren de Milo behandelaars de kansen en mogelijkheden en formuleren een integrale aanpak, één behandelplan. De uitvoering van het behandelplan vindt tevens plaats door dit multidisciplinaire cliëntenteam. Deze cliëntenteams worden aangestuurd door een Regionale Case Coördinator.

Omgeving

De doelen in het behandelplan beperken zich niet tot de cliënt alleen. De communicatie tussen de cliënt en zijn of haar omgeving heeft ook groeipotentie.

Het behandelplan moet daarom ook aansluiten bij alle omgevingen waarin de cliënt verkeert.

Madelon Toussaint van Milo hierover: “Dit past bij mijn idee hoe de zorg in Nederland geregeld zou moeten zijn. Er moet oog zijn voor de cliënt, zijn omgeving, maar vooral ook voor de mogelijkheden die dié cliënt heeft. Mogelijkheden op ontwikkeling en verrijking van zijn of haar leven, in de situaties waarin hij of zij dagelijks verkeert. Daarom heb ik ruim een jaar geleden met volle overtuiging gekozen voor Milo.”

De belangrijkste indicator voor de kwaliteit van de zorgverlening is de mate waarin de cliënt en de omgeving erin slagen om de doelen succesvol te  kunnen laten groeien.

Toetsing van opzet en uitvoering

Als de doelen voor het behandelplan zijn geformuleerd worden deze inhoudelijk geborgd door het team behandelcoördinatie-en kwaliteitsborging. (team BK)

Daarna start de uitvoering van het behandelplan. Als in de loop van een behandeltraject vragen rijzen over mogelijke of noodzakelijke aanpassingen, dan kijkt team BK mee en bewaakt de kwaliteit van de inhoud.

Madelon: “Alle plannen en rapportages van behandelaars worden gezien door het team BK. Als behandelaar krijg je feedback, advies of een denkrichting om mee aan de slag te gaan.“

Heb je vragen over kwaliteitsborging bij Stichting Milo, neem dan contact op met Margje van der Schuit, via margjevanderschuit@stichtingmilo.nl.