Ankers helpen kinderen om te communiceren

Ankers zijn thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Speciaal voor Stichting Milo zijn prentenboeken ontwikkeld voor ankergestuurde instructie. Deze methode is het uitgangspunt voor het behandelprogramma KLIN©.

Aangepaste speel- en leeromgeving

In het KLIN© Atelier helpt Stichting Milo kinderen om een voorbereide overstap te maken naar het reguliere of het best passende basisonderwijs. Ouders en verzorgers van de kinderen worden ondersteund bij die overgang. De behandeling en ondersteuning gebeurt zowel bij de locatie van Milo, als thuis of op (de nieuwe) school. KLIN© staat voor Kinderen Leren Initiatieven Nemen in Communicatie en is gericht op kinderen van 3 tot 12 jaar die moeite hebben met praten en communiceren door zeer ernstige en vaak meervoudige beperkingen. Het KLIN© atelier is een aangepaste speel- en leeromgeving voor maximaal zes kinderen. Er is sprake van een individuele behandeling in een groepssituatie. De werkwijze is kind-specifiek en biedt veel ruimte voor eigen inbreng en passende ondersteuning voor ouders.

Ankergestuurde instructie

KLIN© werkt vanuit ‘ankergestuurde instructie’. Loes Luijten, behandelcoördinator KLIN©: ”Er zijn verschillende ankers ontwikkeld voor het bereiken van ontwikkelingsdoelen. Zo is het anker Bouwen gericht op actief bezig zijn en het anker Familie is gericht op wie ben ik, wie staan er om me heen, hoe ziet mijn huis er uit en hoe ziet mijn lijf er uit.

KLIN© Atelier

Het KLIN© Atelier bestaat uit acht hoeken waar de kinderen aan de slag gaan om hun individuele doelen te bereiken. De dag begint in de welkomsthoek met een ochtendritueel in de kring. Van daaruit gaat ieder kind samen met een behandelaar aan de slag met de eigen ontwikkelingsdoelen in de bouwhoek, de ontdekhoek, de huishoek, de expressiehoek, de lees/schrijfhoek, de doehoek of de multimediahoek. De dag wordt gezamenlijk afgesloten in de welkomsthoek.

Ankerthema's

Voor ankerthema’s zijn Milo & Lana prentenboeken ontwikkeld waarin begrippen zijn opgenomen die in een anker worden aangereikt. Uitgangspunt bij de samenstelling was de vraag ‘Welk stuk van de taalontwikkeling bevorder je?’ Loes Luijten: “Daarom hebben we expliciete keuzes gemaakt voor het  woordgebruik en voor tekst- en zinsopbouw. In het ankerthema Winter staat bijvoorbeeld het verhaal ‘Sni-Sna-Sno, We gaan naar de sneeuw’. Daar ligt de nadruk op het aanreiken van de S-klank. Bij de prentenboeken gebruiken we losse picto’s die bij het verhaal op een pagina geplakt kunnen worden. Zo kunnen kinderen ook zelf onderdelen van het verhaal benoemen door het pakken van een picto.

Er is ook een animatie van het Milo & Lana prentenboek op dvd gezet. Loes Luijten: “Door het spraakaanbod te ondersteunen met gebaren kun je de aandacht van het kind beter vasthouden. Daarom hebben we deze dvd gemaakt waarin Milo & Lana bewegen en vertellen en waarbij alles is ingesproken met gebarentaal ondersteuning.