Informatie en aanmelden onlinebijeenkomst 12 april 2021

Ondersteunde Communicatie in de klas en in het dagelijks leven

Op 12 april 2021 kunt u deelnemen aan onze gratis onlinebijeenkomst, voor ouders, medewerkers, initiatiefnemers en overige belangstellenden.

Tijdens deze bijeenkomst vinden er twee workshops plaats. U kunt zich aanmelden voor één van de workshops door het aanmeldingsformulier op deze pagina in te vullen.

Programma Onlinebijeenkomst 12 april 2021

19.45 uur   Inloggen op onlinebijeenkomst
Mogelijkheid om in te loggen voor de online bijeenkomst met de vooraf ontvangen inloglink.

20.00 uur   Welkomstwoord
Welkom en opening door Hanneke van Bakel, Trainer Milo Academy, behandelaar OC

20.05 uur   Informatie over Stichting Milo en KLIN©

20.20 uur   Inleiding toepassing ondersteunde communicatie

20.35 uur   Workshops

Workshop voor professionals:   OC in de klas, door Renske Mutsaers

Renske legt kort uit wat een ankeractiviteit inhoudt en hoe u activiteiten toegankelijk kunt maken met OC-hulpmiddelen. Raak geïnspireerd en krijg voorbeelden van hoe u tijdens een activiteit een kind gelegenheid en kansen kunt aanbieden om op eigen wijze initiatief te nemen!

Workshop voor ouders/verzorgers:  OC in het dagelijkse leven, door Hanneke van Bakel

In deze workshop helpt Hanneke je op weg om te zorgen dat de inzet van een spraaksysteem of andere middelen zoals gebaren, pictogrammen, spraakknoppen, iPad en/of ander OC hulpmiddelen, makkelijker verloopt. Bedenk vanuit deze workshop met praktische tips zelf ideeën om OC een plekje in jullie dag te geven!

21.30-21.45 uur

Afsluiting online bijeenkomst

Locatie

De bijeenkomst en workshops vinden online plaats en u kunt hieraan gratis deelnemen door vooraf, individueel, in te schrijven via het aanmeldingsformulier.

Inschrijven

Meldt u zich via onderstaand formulier aan voor de bijeenkomst op maandag 12 april 2021. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname. U ontvangt een bevestiging van inschrijving. Voorafgaande aan de onlinebijeenkomst ontvangt u van ons een inloglink waarmee u toegang krijgt tot de bijeenkomst en de door u gekozen workshop. Geef  aan op het formulier aan welke workshop u wilt deelnemen:

Workshop 1, voor professionals: OC in de klas, door Renske Mutsaers

of

Workshop 2, voor ouders/verzorgers: OC in het dagelijks leven, door Hanneke van Bakel

Aanmelden kan tot 5 april 2021. Na de sluitingsdatum ontvangt u een bevestiging van uw deelname.

Meer informatie of vragen?

Voor meer informatie, of bij vragen, kunt u contact opnemen met:

Theo Goossens, Programmamanager KLIN©
Telefoon: 06 11203268 of
Mail: theogoossens@stichtingmilo.nl

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden van de laatste berichten over OC en Stichting Milo meldt u zich dan aan voor onze nieuwsbrief: Aanmelden voor de nieuwsbrief van Stichting Milo

Aanvullende informatie over de workshops

Workshop 1  voor professionals:  OC in de klas, door Renske Mutsaers

Binnen Milo maken we gebruik van de methode ankergestuurd werken. We leggen kort uit wat een ankeractiviteit (een gezamenlijke beleefde gebeurtenis) inhoudt en hoe u activiteiten toegankelijk kunt maken met OC-hulpmiddelen. (Anker-) activiteiten bieden bij uitstek mogelijkheden voor de stimulering van de communicatieve ontwikkeling. Voorbeelden die we belichten zijn: inzet van een taalactiviteiten kaart, een startactiviteit verankeren, inzet van een VSD (Visual Scene Display) en interactief voorlezen.

Workshop 2 voor ouders/verzorgers:  OC in het dagelijkse leven, door Hanneke van Bakel

Heb je een spraaksysteem gekregen of ben je aan het onderzoeken hoe je eenvoudig ondersteunde communicatie kunt inzetten binnen een klas, groep of thuis?
In deze workshop proberen we je op weg te helpen om te zorgen dat de inzet van een spraaksysteem of andere middelen zoals gebaren, pictogrammen, spraakknoppen, iPad en/of ander OC hulpmiddelen, makkelijker verloopt. Er zijn zo veel momenten op de dag die elke dag weer terugkeren. Denk hierbij aan eten en drinken, verzorging, overgangen naar activiteiten of plaatsen. Door juist bij deze dagelijkse activiteiten OC toe te voegen op een leuke manier, lukt het vaak beter om het herhaaldelijk in te zetten.

Lees meer over ondersteunde communicatie.