Mijn kind praat niet of nauwelijks

Het moment waarop je kind zijn eerste woordje zegt of begint te brabbelen zijn bijzondere momenten. Maar wat als dit moment niet komt zoals verwacht? Wat is er mogelijk als je kind niet of nauwelijks praat?

Kun je op de volgende vragen met 'ja' antwoorden?

• Maak je je zorgen over de spraak- en taalontwikkeling van je kind?
  • Is het lastig om contact te maken met je kind?
  • Communiceren jij en je kind op een andere manier met elkaar?

We kunnen je helpen!

Spraak is niet de enige vorm van communicatie

In onze samenleving vinden we vaak dat spraak gelijk staat aan taal of communicatie. Maar spraak is niet de enige manier om je stem te laten horen. Met bijvoorbeeld gebaren, plaatjes (pictogrammen) en spraakcomputers (bijvoorbeeld een iPad) kunnen mensen die moeite hebben met spreken toch communiceren.

• Niet kunnen praten

Niet kunnen praten (spreken) betekent niet dat een kind niet op een andere manier kan communiceren.

• Vroeg beginnen

Hoe jonger een kind, hoe groter de kans op het vinden van andere manieren van communiceren. Het is nooit te vroeg om te beginnen met het ondersteunen van communicatie.

• Altijd mogelijkheden

Ieder kind, ongeacht leeftijd of beperking, heeft de mogelijkheid om op een of andere manier te communiceren.

• Verdere ontwikkeling

Kunnen communiceren is hét middel voor verdere ontwikkeling en een plek in de samenleving.

Hoe kunnen mijn kind en ik met elkaar praten (communiceren)?

Communiceren kan op verschillende manieren. Met gesproken taal, maar ook met gebaren, beweging en muziek. Daarnaast kunnen ook hulpmiddelen ingezet worden, denk aan plaatjes (pictogrammen), spraakknoppen (om een woord of bericht in te spreken), spraakcomputers (bijvoorbeeld een iPad) en oogbesturing. Dit alles zijn vormen van ondersteunde communicatie, vaak afgekort als OC.

Saar met haar zusje communiceren via een communicatiekaart