Ondersteunen van spel en sociale interactie tussen kinderen met een visuele beperking en goedziende leeftijdsgenootjes door middel van aangepast speelgoed

Geschreven door

In het reguliere onderwijs hebben kinderen met een visuele beperking hebben vaak moeite om goed samen te spelen met ziende kinderen. Om te zien of aangepast speelgoed kan helpen, is een Playmobil® kasteel aangepast met geluiden. Kinderen gingen meer zelf ontdekken en speelden vaker naast elkaar als het speelgoed geluid maakte. Maar juist het echt samen spelen gebeurde minder vaak. Er was geen verschil in het spel- of interactiegedrag van kinderen met visuele beperkingen en ziende klasgenoten. Het toevoegen van geluid aan het speelgoed zorgde wel voor meer gedeelde aandacht tussen kinderen met visuele beperkingen en ziende klasgenoten, maar maakte het lastiger om echt samen te spelen met leeftijdsgenoten.

Details over het onderzoek

Onderzoekers:
Mathijs Vervloed, Suzanne Verver en Bert Steenbergen
Universiteit:
Radboud Universiteit Nijmegen
Publicatiedatum:
2020
Publicatie:
Journal of Developmental and Physical Disabilities

Waar gaat dit onderzoek over? 

De vraag is of het mogelijk is om speelgoed zodanig aan te passen dat het interessant wordt voor kinderen met een visuele beperking om ermee te spelen, en tegelijkertijd of ze kunnen begrijpen hoe kinderen zonder visuele beperking met het speelgoed spelen. 

Hoe is het onderzoek uitgevoerd?

Achttien kinderen van 4 tot en met 11 jaar met een visuele beperking en achttien ziende klasgenoten speelden afwisselend met aangepast en met niet aangepast speelgoed. Een Playmobil® kasteel werd uitgebreid met Radio Frequency Identification (RFID)-technologie, zodat elk speelfiguur tijdens het spelen geluid produceerde. Videofragmenten werden gecodeerd voor sociale en kennis aspecten van spel- en interactiegedrag. Gegevens werden geanalyseerd met behulp van logistische regressie op meerdere niveaus.

Welke conclusies komen uit dit onderzoek?

Er werden geen verschillen gevonden tussen het spel- of interactiegedrag van kinderen met visuele beperkingen en ziende klasgenoten. De toevoeging van geluiden aan fysiek speelgoed verhoogde de gedeelde aandacht tussen kinderen met visuele beperkingen en ziende klasgenoten, maar belemmerde het samenspelen met leeftijdsgenoten.

Wat betekent dit voor ouders en professionals? 

Geluid helpt kinderen met visuele beperkingen meer interesse te krijgen in speelgoed. Ze krijgen ook meer mee waarmee andere kinderen aan het spelen zijn. Het leidt echter niet tot meer interactie tussen kinderen onderling. Voor echt samenspelen is de hulp van een volwassene nog nodig.

Lees onze andere onderzoeken

  • Lees meer over het onderzoek Kernwoordenschat van jonge kinderen met Downsyndroom.

  • OASID een instrument voor de diagnostiek van autismespectrumstoornis in personen met een verstandelijke beperking en een visuele beperking of doofblindheid

    Wetenschap

    Lees meer over het onderzoek OASID, een instrument voor de diagnostiek van autisme spectrum stoornissen in personen met een verstandelijke beperking en een visuele beperking of doofblindheid.

  • Lees meer over het onderzoek Opvattingen van PABO-studenten over inclusief onderwijs in Nederland: een verkennende studie.