Succesvol symposium “ Praten kan ik niet… maar communiceren wil ik wel”

Op 23 januari 2016 volgden ongeveer veertig mensen het dagprogramma dat bij Stichting Milo in Schijndel plaatsvond.  De deelnemers bestonden voornamelijk uit ouders van kinderen met meervoudige communicatie belemmeringen.

Er waren vijf sprekers: Hans van Balkom van Stichting Milo; Yvonne van Zaalen, programmamanager van het RAAK-PRO project; Leonieke Wiertz, ervaringsdeskundige Rett en de spraakcomputer; Willemien Bierman sprak over iPad en apps als ondersteunende middelen en Mascha Legel gaf de workshop Film als Ondersteunde Communicatie (FaOC).

Naast de workshops was er veel tijd ingeruimd voor een persoonlijk adviesgesprek met de medewerkers van Milo. Dit werd  door de ouders als zeer positief ervaren.

Hans van Balkom

Het symposium werd geopend door Hans van Balkom van Stichting Milo. Hij schetste de redenen voor het ontstaan van Milo. Hij lichtte toe waar de levensloopbestendige dienstverlening van Milo voor staat en welke product/dienstcombinaties hiervoor worden ingezet.

Yvonne van Zaalen

De programmamanager van het RAAK-PRO project, Yvonne van Zaalen hield een interessante presentatie  over ‘Iets vertellen’, …. ‘iets begrijpen’. Het lijkt zo simpel, maar wat gebeurt er allemaal in het brein om te kunnen vertellen en te begrijpen? En … hoeveel spieren zijn nodig om één klank voort te brengen? 105! Is het dan niet verwonderlijk dat dit in de meeste gevallen wél goed gaat?

U vindt haar presentatie op Slideshare.

Leonieke Wiertz

In haar workshop deelde zij ervaringen met haar dochter, die op 2 jarige leeftijd de diagnose RETT kreeg. De inzet van een spraakcomputer met oogbesturing vraagt niet alleen veel doorzettingsvermogen en inzet van de omgeving, maar vooral ook van de betrokkene zelf. Zij adviseert om direct met veel keuzeknoppen/picto’s te beginnen op een pagina. Het is belangrijk om te modelen. Zelf vertellen wat je doet en dit op de computer aanwijzen zodat de betrokkene de mogelijkheden leert kennen, ontwikkelen en hopelijk uiteindelijk gebruiken. Dit is een weg van vallen en opstaan, het kost veel tijd.

Ook teleurstellingen of verkeerde keuzes maken, kom je op dat pad tegen. Leonieke benadrukt, dat de inbreng van de omgeving essentieel is.

Veel ouders herkenden zich in de ervaring van dit RETT kind, dat nu zelf voor- en afkeuren kan aangeven en gevoelens kan uiten.

Willemien Bierman

ln haar workshop liet Willemien Bierman zien waarvoor je de iPad kan inzetten als ondersteunend middel. Ze gaf een overzicht van de meest gangbare communicatie apps en voor welke doelen deze ingezet kunnen worden. De doelen variëren van het maken van een individueel dagschema, delen van ervaringen, communicatiepaspoort, voorbereiden op een situatie, tot het maken van een stappenplan. De presentatie van Willemien vindt u op Slideshare.

Meer weten

Meer over het gebruik van apps kunt u lezen in het boek iCon Apps van Van Balkom e.a.  Wilt u dit boek bestellen? Stuur dan een mail naar info@stichtingmilo.nl.

Heeft u vragen naar aanleiding van het symposium of wilt u meer weten over de mogelijkheden van Milo? Neem contact met ons op.